Bartosz Żurakowski | Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Bartosz Żurakowski

Prof. Jerzy Marchwiński, wybitny pianista i pedagog napisał o Nim:  „…Dzielę dyrygentów na „maszerujących” i „śpiewających”, ze zdecydowaną preferencją tych drugich. W moim odczuciu, Bartosz Żurakowski jest właśnie z opcji tych „śpiewających”. Jego narracja, fraza i czas zapewniają przyjemność i radość słuchania muzyki, czyli tego, po co przecież słuchacz przychodzi na koncert.”

Prof. Jerzy Marchwiński
(III Symfonia Mahlera)

„…Wykonanie, było całkowitym triumfem Barto¬sza Żurakowskiego, który orkiestrę tego wieczora prowadził; dyrygenta wybitnego, o bardzo osobistym stylu. Akompaniował solistce znakomicie, wrażliwie i inspirują¬co, to wszystko odbywało się w tle, a raczej w brzmieniach orkiestry, na jaką Bartosz Żurakowski miał wpływ hipnotyczny.”

                                                                     Kazimierz Rozbicki „Muzyka 21”
                                                           (Koncert skrzypcowy - B. Brittena)

“…after only a few bars, when it became abundantly clear that this was a man who lived and breathed music, with a very clear beat, but who, rather in the mould of Neeme Jarvi, needed constant watching.  The Orchestra of Scottish Opera also responded magnificently to the Maestro, and as we reached the closing section of the work, the intensity of the emotion of this wonderful music left me struggling to hold back the tears. I hope it's not too long till our next concert with Maestro Zurakowski!”

Alan Robertson “Herald Scotland”
                                                                                            (Requiem - G. Verdi)

Ukończył dyrygenturę na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, i pedagogikę muzyczną na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a także studia menedżerskie na Uniwersytecie Warszawskim, zaś na Rotterdam School of Management Erasmus University i Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów w 2011 roku uzyskał tytuł Master of Business Administration (MBA). 
 Urodził się w Opolu i w tym mieście od wczesnego dzieciństwa wchodził w świat muzyki, poprzez atmosferę domu rodzinnego i kolejne szczeble edukacji, w szkole średniej zainteresował się sztuką dyrygencką i sztuką menedżerską, i te dwie dziedziny stopniowo stały się jego pasją.  Począwszy od 2001 roku, był związany z rodzimą filharmonią, kolejno jako asystent dyrygenta, dyrygent i menedżer Filharmonii Opolskiej. Od września 2016 jest pierwszym dyrygentem i szefem artystycznym Orkiestry Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu.
Bartosz Żurakowski brał udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich – krajowych i międzynarodowych – m.in. u Kurta Masura. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Witolda Lutosławskiego. 
W 2007 roku powołał Chór Filharmonii Opolskiej, którego do końca roku 2015 był dyrygentem i kierownikiem artystycznym.  W grudniu 2015 roku w Operze krakowskiej poprowadził premierowy spektakl „Strasznego Dworu” Stanisława Moniuszki w ramach uczczenia obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce, w reżyserii Laco Adamika. 
Jest założycielem i prezesem fundacji  artystycznej wspierającej młodych artystów, organizującej wielkie wydarzenia muzyczne oraz pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „BelleVoci”, który rokrocznie odbywa się na ziemi dolnośląskiej, jest też inicjatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Mistrzowie Modlitwy Muzyką”. 
Rok 2013 był dla artysty rokiem przełomowym w karierze dyrygenckiej, przyczyniły się do tego przychylne recenzje płyty CD wydanej przez Divine Art Records, z koncertami skrzypcowymi maltańskiego kompozytora, ukazane w prasie zagranicznej. Zaowocowało to licznymi zaproszeniami do światowych sal koncertowych m. in: w maju 2014 roku artysta został zaproszony do Królewskiej Orkiestry Opery Szkockiej wraz z City Glasgow Chorus, którzy pod jego batutą  wykonali Requiem Verdiego. W 2015 roku Bartosz Żurakowski ponownie wystąpił z królewskimi artystami, tym razem  w programie Missa Solemnis Ludwiga van Beethovena.
Koncertował w prestiżowej Carnegie Hall w Nowym Jorku (USA), w Palacio de Bellas Artes w Mexico City (Meksyk), w Gran Teatro National w Limie (Peru), Sala Sao Paolo w Sao Paolo (Brazylia), w Royal Concert Hall w Glasgow (Szkocja). Regularnie koncertuje w Ameryce północnej i południowej, w USA, w Brazylii, Peru, w Argentynie i w Meksyku, a także we Francji, we Włoszech, w Czechach, w Niemczech, w Wielkiej Brytanii, w Rosji, na Ukrainie, na Węgrzech, w Bośni i Hercegowinie, w Czarnogórze, w Bułgarii, w Macedonii, w Albanii, w renomowanych salach europejskich i azjatyckich krajów.
W głównym kręgu zainteresowań artysty obok muzyki symfonicznej jest muzyka oratoryjna  i operowa. Koncertował z najwybitniejszymi solistami i osobowościami z całego świata: Gwendolyn Bradley, Lorenzo Di Bella, Ingolf Wunder, Simon Trpceski, Alexy Volodin, Eugene Mikhailov, Agnieszka Rehlis, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Massimo Marcelli, Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Iwona Hossa, Ewa Podleś, Shlomo Mintz, Eugene Indjić, Kają Danczowską, Nealem Larrabe, Piotr Pławner, Izabela Kłosińska, Kałudi Kałudow, Tomasz Tomaszewski. Współtworzył również gale operowe prowadzone przez Bogusława Kaczyńskiego.